Stories

Terugblik: The Rolling Stones tot op het bot in Paradiso

Published on

In november 1995 verscheen Stripped, het zesde officiële livealbum van The Rolling Stones. De opnamen dateerden van de zoveelste wereldtournee, maar de songselectie had een speciaal karakter: goeddeels akoestische makeovers in de intieme sfeer van kleine zalen. Onder de titel Totally Stripped worden nu de complete concertregistraties vrijgegeven in een luxepakket. Hoe klonk ‘The Greatest Rock & Roll Band In The World’ in de Amsterdamse Paradiso?
Je kunt zeggen dat ze er ten overstaan van duizenden voor gerepeteerd hadden. Tijdens de Voodoo Lounge-wereldtournee, die op 1 augustus 1994 van start ging in
het Robert F. Kennedy Memorial Stadium
te Washington D.C. en op 30 augustus 1995 in het Rotterdamse Feyenoord Stadion zou worden beëindigd, hadden de Stones al regelmatig akoestische sets ingelast. Het was het tijdperk van MTV Unplugged. Weliswaar voelden Jagger c.s. er niets voor om dat
toen al aan devaluatie onderhevige concept klakkeloos over te nemen, maar wel besloot men om in een aantal kleine zalen optredens met een danig gereduceerd instrumentarium te verzorgen. In de Londense Brixton Academy, het Parijse Olympia-theater en de Amsterdamse Paradiso werden in de lente en zomer van ‘95 opnamen gemaakt, waarvan nog datzelfde jaar een dwarsdoorsnede het licht zag op het album Stripped, aangevuld met live in de studio vastgelegde tracks.
WAAR HEBBEDING
Een vrij getrouwe, maar daardoor ook wat overbodige uitvoering van Bob Dylans
Like A Rolling Stone werd op single uitgebracht, interessanter waren de vertolkingen van klassiekers uit de eigen catalogus. Vooral de van Sticky Fingers en Exile On Main St. afkomstige songs, zoals Wild Horses, Sweet Virginia en het daarvoor zelden of nooit gespeelde Shine A Light, glorieerden in deze minimale setting. Maar het bleef natuurlijk jammer dat het album slechts een zeer beknopte weergave van die gedenkwaardige avonden bood.
Met de heruitgave wordt nu tegemoetgekomen aan het vaak geuite verlangen van fans om de integrale registraties in bezit te krijgen, zonder daarvoor de toevlucht tot bootlegs te hoeven nemen. Totally Stripped wordt in verschillende formats aangeboden, maar de Deluxe-versie is het ware hebbeding: een cd, een zestig pagina’s tellend boek en vier dvd’s, die zowel een gereviseerde editie van de gelijknamige documentaire als de volledige concerten in de drie genoemde hoofdsteden bevatten.
CAMERAPLOEGEN
Voor ons kaaskoppen hebben de optredens in Paradiso op 26 en 27 mei 1995 uiteraard altijd een speciale betekenis gehad, net zoals Nederland in het algemeen bij de Stones zelf een meer dan gemiddelde belangstelling genoot sinds we in augustus ‘64 het Scheveningse Kurhaus geheel belangeloos en in wilde overgave voor hen sloopten. Er was zelfs nog heel even sprake van dat de groep wellicht zou terugkeren naar het toneel van dat legendarische slagveld, weet Roderick Keur, die destijds nauw betrokken was bij de organisatie van de Paradiso-concerten.
“We zijn met het hoofd van de security nog een keer overdag naar het Kurhaus geweest, want de Stones hadden nog steeds het idee om daar toch nog eens een keer weer iets te doen. Maar dat bleek niet meer mogelijk te zijn. Het zag er niet meer uit zoals het geweest was. En Paradiso hebben ze voor die optredens echt moeten verbouwen, tot een tweede balkon aan toe. In de twee weken dat ze repeteerden, diende de locatie geheim gehouden te worden. Voor RTL Nieuws werden we nog geïnterviewd, maar we moesten dus om de hete brij heen draaien.
Het meest memorabele van die avonden?
Als je na afloop weer buiten kwam, had je het gevoel dat het om jou ging. Er stonden dan hordes journalisten en cameraploegen klaar, die allemaal geïnteresseerd waren in jouw verhaal. Alsof jijzelf de celebrity was.”
Niet dat er een gebrek aan echte BN’ers was. Keur: “Degenen die er op invitatie waren, heb ik links laten liggen: Katja Schuurman, nog wat van die Goede Tijden-dametjes, Freek de Jonge. Die waren voor mij van ondergeschikt belang. Ik stond gewoon twee avonden uit mijn dak te gaan. Die optredens in Paradiso zijn ook bij de Stones zelf trouwens jarenlang intern omschreven als de beste ervaring sinds eeuwen.”

Een afgeladen Museumplein op 27 mei 1995. Foto: Ruuf Hoff / ANP-Archief.nl

Een afgeladen Museumplein op 27 mei 1995. Foto: Ruud Hoff / ANP-Archief.nl


INTOCHT VAN AJAX
Die uiterst positieve indruk wordt bevestigd door Jan van Loenen, die er destijds als verslaggever voor NOVA op uit werd gestuurd om Keith Richards te interviewen. “Ze konden nu nummers spelen die bij
een megaconcert niet uit de verf zou-
den komen. Keith zat grote delen van
het concert op een stoel met zijn akoestische gitaar. Hij zei: ‘Met die gitaar is het onhandig om staand te spelen. Ik wilde
de tonen perfect aanslaan, en dat kan alleen als je zit’.”
Het was het eerste concert dat de Stones in Paradiso gaven. Maar Richards was er wel eerder geweest. Van Loenen: “‘We hebben daar veel rondgehangen’, aldus Keith. Toen ik vroeg wanneer dat dan was geweest, zei hij: ‘Lang voordat jij geboren werd’.”
Dat diezelfde week Ajax de Champions League won, bleek ‘Keef’ niet ontgaan te zijn. “Hij vertelde me dat hij de intocht van Ajax had gezien op tv en vanuit zijn hotelkamer de bus met Ajax-spelers kon zien. De Stones werden tijdens hun repetitie op de hoogte gehouden van de wedstrijd. ‘Als Ajax niet had gewonnen, hadden we niet gespeeld’,
zei Richards met zijn bekende grijns. ‘Het is mooi, zoveel vrolijkheid en feest in de stad’. Ik heb Keith de krantenknipsels uit die
dagen laten zien, waarop ook foto’s van het Museumplein. Ik vertelde hem dat er 80.000 mensen naar het videoscherm hadden gekeken. ‘Bless their hearts’, aldus Keith. Ik heb hem ook nog meegedeeld dat de Nederlandse kroonprins aanwezig was in Paradiso. Dat meldden althans de kranten. Ik vroeg hem wat hij daarvan vond. ‘Well, that’s just fine, why ignore the royals…’ Weer met die grijns. Kortom, de zeer hartelijke Keith Richards vond het leuk om te vertellen over die week: Ajax, Paradiso en het Museumsquare.”
Keith (foto: Ilpo Musto)

Keith (foto: Ilpo Musto)


MAGISCHE AVOND
Aan Jagger kon Van Loenen alleen iets vragen tijdens de persconferentie. “Ik vroeg hem
hoe hij Amsterdam en Paradiso had ervaren. Hij zei: ‘We redecorated the place a little bit for you’. Paradiso was inderdaad schitterend aangekleed en belicht. Bij de persconferentie in Stockholm waren zo’n tweehonderd journalisten uit heel Europa aanwezig. Een Deense reporter vroeg of dit de laatste tour zou worden. Mick reageerde alert: ‘Ah, juist. Wacht even, ik heb wat voor jou: een speciaal Rolling Stones-T-shirt voor de meest originele vraag’. En hij mikte het T-shirt naar de bewuste verslaggever over de hoofden van de reporters heen. Het antwoord op de vraag ging ten onder in een lachsalvo van de aanwezigen. Die Voodoo Lounge-tour werd overigens gesponsord door Volkswagen. Aan de heren werd gevraagd wat ze daarvan vonden. ‘Ik rijd liever in een Mercedes’, aldus Jagger. Wat het Volkswagen-promoteam van dit antwoord vond, weten we niet.”
Van Loenen kijkt met oprechte dankbaarheid terug op het gebeuren, ook al heeft hij zelf de concerten in de Amsterdamse rocktempel alleen vanaf het Museumplein mogen meemaken. “Voortdurend keken de mensen elkaar aan, zich realiserend dat een paar honderd meter van ons vandaan de Stones gewoon op het podium van Paradiso stonden. Er was bij mijn weten geen sprake van ongeregeldheden of ander malheur tijdens die uren. Vanaf het eerste nummer waren beeld en geluid ook perfect. De weergave was synchroon en er klonk een stormachtig gejuich toen er een vette close-up van Keith Richards verscheen. Het publiek reageerde zeer enthousiast. Er werden niet alleen klassiekers gespeeld, maar bij de minder bekende nummers luisterde men doorgaans even aandachtig. Een uniek concert in de buitenlucht. Toen het was afgelopen, was het inmiddels volledig donker. Iedereen schuifelde voorzichtig huiswaarts of naar de terrassen in de binnenstad. Het was een magische avond.”
Totally Stripped bij Bol.com:

Door Chris van Oostrum / Openingsfoto: Ilpo Musto
Dit artikel verscheen eerder in Soundz.
logo-nieuwsbrief
 
 

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Don't Miss