Stories
De Ro-d-ys waren op slag een nationaal fenomeen
In Nederland zijn we niet zo scheutig met het blijvend eren van onze pophelden. Beelden van Herman Brood, André Hazes en Harry Muskee en een straatnaam voor de Golden Earring, dat is het wel zo’n beetje. Het is dan ook bijzonder dat juist ter herinnering aan de Ro-d-ys een heus monument is opgetrokken. Een oplopend muurtje met daarop de bronzen hoofden van de vier bandleden, onthuld in 2006 in Oude Pekela, precies veertig jaar na het begin van de korte maar hevige bloeiperiode van de band.
De groep ontstaat begin jaren zestig op de ULO in Oude Pekela. Leden van de latere band zijn actief in verschillende schoolbands, zoals de Popular Pipers Boys Band. Het repertoire is breed, van rock-‘n-roll en walsjes tot populaire dansliedjes. De stormachtige opkomst van de beat gaat ook aan het Groningse platteland niet voorbij. Vier jongens – zanger en gitarist Harry Rijnbergen, bassist Wigger Kenter, toetsenist en gitarist Joop Hulzebos en drummer Bennie Groen – besluiten na het verlaten van de middelbare school verder gaan als de Rowdies. Als er verwarring ontstaat omdat er ook al een andere groep onder die naam actief is, herdoopt het kwartet zich tot Ro-d-ys. Wim Zomer werpt zich op als de gedreven manager van de jonge formatie.
In 1966 gaat het hard met de band. Er wordt veel opgetreden, aanvankelijk vooral in Groningen, later ook in de rest van Nederland en het aangrenzende deel van Duitsland. Er worden demo’s opgenomen die leiden tot een platencontractcontract met Phonogram. Het eind 1966 met producer Hans van Hemert opgenomen You Better Take Care Of Yourself laat het potentieel van de band horen, maar de single flopt. De nare smaak daarvan wordt snel weggespoeld als het tweede plaatje, de overrompelende beatsong Take Her Home, wel een grote hit wordt. Van de herkenbare zang tot de gewaagde arrangementen, het is een pareltje van de Nederlandse popmuziek van de jaren zestig. In het voorjaar van 1967 reikt het tot de 3de plaats van de Top 40. De Ro-d-ys zijn op slag een Nationaal fenomeen.
Optredens, interviews en televisieshows – het zijn koortsachtige tijden, waar slagwerker Bennie Groen zich helaas aan moet onttrekken als hij in dienst moet. Zijn vervanger wordt Dick Beekman, die overkomt van Cuby + Blizzards. Hij vertrekt echter weer en wordt vervangen door Willem van Meegen. Nadat Bennie Groen afzwaait, keert hij terug bij de band. De stoelendans trekt gelukkig geen wissel op het prille succesverhaal. Het pakkende Just Fancy levert de Ro-d-ys in de zomer van 1967 opnieuw een Top-10 hit op. Onder diezelfde naam verschijnt in dat jaar ook de eerste lp van de band, opnieuw opgenomen met Hans van Hemert. De twaalf liedjes, van ruige garagerock tot barokke pop, zijn allemaal van de hand van Harry Rijnbergen. Het is een ijzersterke collectie die de toppositie van de Ro-d-ys in de pikorde van de Nederpop verstevigt.
In augustus 1967 bezoeken Harry Rijnbergen en Wim Zomer op uitnodiging van de platenmaatschappij het dan hevig swingende Londen. Ze zie met eigen ogen hoe de psychedelische popscene zich ontvouwt dankzij optredens van Pink Floyd, Jimi Hendrix, The Small Faces en Arthur Brown. Borrelend van inspiratie keert het tweetal terug naar de Hollandse polder. De in Engeland opgedane impressies klinken meteen luid en duidelijk door op de single Nothing To Change A Mind en de B-kant Stop Looking On A Deadlock, die eind 1967 uitkomt. De opvolger Sleep, Sleep, Sleep, met op de achterkant Show Me By Candlelight, is een nieuwe voorbeeld van uitbundige psychedelica.
In september 1968 verschijnt het meesterwerk van de band: de tweede lp Earnest Vacation. Het is een muzikaal door Keith West (hit: Excerpt From A Teenage Opera) en thematisch door het sprookje De Kleine Johannes van Frederik van Eeden geïnspireerd album. Vanwege de arrangementen van Bert Paige, de prachtige liedjes van Harry Rijnbergen en de sfeervolle productie van Hans van Hemert had dit het Nederlandse antwoord op Sgt. Pepper’s kunnen worden. Het is immers een staaltje barokke pop die zich kan meten met de beste internationale voorbeelden. Jaren later staat het dan ook hoog op de lijstjes van internationale verzamelaars van obscure psychedelische platen. In 1968 krijgt het album echter niet de erkenning die het verdient. De gevolgen daarvan laten niet lang op zich wachten. Aan het eind van het jaar vertrekt manager Wim Zomer. Hij wordt vervangen door de latere radiodeejay Krijn Torringa. Hij stelt voor de band te versterken met de jonge zangeres Annet Hesterman. Het is een noodgreep die de band niet weet te redden. Na nog een paar ijzersterke singles valt in 1969 toch het doek voor de Ro-d-ys.
Harry Rijnsbergen en Bennie Groen duiken niet veel later op in Zen, waar ze nog net het staartje van dat succesverhaal mee mogen maken. De eerste blijft actief in de muziek, met eigen bands en als songschrijver. Werk van hem wordt later opgenomen door o.a. de New Adventures en Herman Brood. In 1989 treedt de originele bezetting nog een keer op in Veendam. Joop Hulzebos overlijdt in 1993, tien jaar later volgt Bennie Groen. Ondertussen neemt de waardering toe. Onder grote belangstelling wordt in 2006 het monument onthuld. Twee jaar later volgt een lijvige biografie. Het Groningse dorp koestert zijn helden. En terecht. In 1967 weet iedereen dankzij de Ro-d-ys opeens waar Oude Pekela ligt.
Alle singles van Ro-d-ys zijn nu, inclusief B-kanten en essentiële albumtracks, verzameld op de 43 tracks tellende 2CD ‘Golden Years Of Dutch Pop Music’. Bestel hem nu bij Bol.com:
Door Robert Haagsma