Stories
Waarom 'Flowers' een van de beste Rolling Stones album is
In de zomer van 1967 verschijnt het Rolling Stones-album Flowers in de VS. Net als bij The Beatles komen er van de Stones in die dagen aan weerszijden van de Atlantische Oceaan verschillende albums uit. Soms betreft het alleen een ietwat aangepaste tracklisting, maar dikwijls gaat het om compleet andere albums met een unieke hoes en albumtitel. Flowers, een compilatiealbum, behoort tot die laatste categorie. Flowers wordt in eerste instantie door de critici afgedaan als melkkoe van de platenmaatschappij: zoveel nieuw werk van de groep is er volgens hen niet op te vinden. In latere jaren wordt het album echter wel op waarde geschat.
In werkelijkheid is er voor de Amerikaanse fan best wat nieuws te ontdekken op Flowers: enkele songs waren misschien al uitgebracht als non-album single (het is in die dagen niet gebruikelijk om singles ook op albums te zetten), maar er staan ook tracks op die op dat moment alleen te vinden zijn op de Britse persingen van Aftermath (1966) en Between The Buttons (1967). Drie nummers zijn sowieso niet eerder uitgebracht: My Girl, Ride On, Baby en Sittin’ On A Fence. Maar een compleet nieuw album is het dus officieel niet.
Indertijd zijn de critici dan ook niet onder de indruk van het album (dat desondanks op de derde positie van de albumcharts belandt). Flowers, met z’n ‘domme hoes’ en ‘goedkope songselectie’, zou slechts een goedkope marketingtruc van de platenmaatschappij zijn, die haastig een plaatje in elkaar gedraaid zou hebben nu de concurrerende Beatles zo’n succes hebben met Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Later komt men echter tot andere inzichten. De vooraanstaande Amerikaanse muziekjournalist Robert Christgau legt het album in 1970 nog eens onder de loep voor een artikel in het New Yorkse weekblad The Village Voice. ‘Later realiseerden we pas hoe sterk de nieuwe songs waren. En misschien moeten we de plaat opvatten als kritiek op de Beatles? Alsof de Stones wilden zeggen: kom op jongens, houd eens op met die onzin. Jullie doen dit alleen maar voor het geld’. Het invloedrijke Amerikaanse muziekblad Rolling Stone rekent Flowers inmiddels ook tot de beste Stones-albums ooit. Op het album, dat ‘onterecht over het hoofd gezien is en onderschat wordt’ hoor je ‘rijke, jonge mods met een satirische blik op de wereld. Alsof Oscar Wilde met The Velvet Underground werkt’.
Ook Allmusic weet het album op waarde te schatten en geeft de plaat 4,5 van de 5 sterren: ‘er staat buitengewoon goed materiaal op dit album dat je nergens anders kunt vinden en het is van begin tot eind een genot om naar te luisteren’. En met name dat laatste spreekt het meest voor Flowers: hoewel de songs over een relatief lange periode zijn opgenomen en het daardoor als een onsamenhangend geheel zou kunnen klinken, ‘werkt’ Flowers wonderwel als een echt album, niet in de laatste plaats dankzij z’n ijzersterke songselectie. De Stones waren toentertijd niet op tournee en legden zich toe op studiowerk en dit ‘tussendoortje’ geeft weer hoe goed en creatief de band in de tweede helft van de jaren zestig was. Daarbij was Brian Jones toen nog niet helemaal de weg kwijt en krijgt hij juist op deze songs ruim baan om te doen wat hij het liefst deed: het verfraaien van het werk van de band. Jones’ bloem op de albumhoes heeft trouwens geen blaadjes: een grapje van Mick Jagger en Keith Richards.
Tracklisting:
1. Ruby Tuesday (single uit 1967, ook ook te vinden op de Amerikaanse persing van Between The Buttons)
2. Have You Seen Your Mother, Baby, Standing In The Shadow? (single uit 1966)
3. Let’s Spend The Night Together (single uit 1967, ook te vinden op de Amerikaanse persing van Between The Buttons)
4. Lady Jane (afkomstig van Aftermath, 1966)
5. Out of Time (afkomstig van de Britse persing van Aftermath, al is die versie net wat langer)
6. My Girl (een niet eerder uitgebrachte cover van The Temptations, opgenomen in 1965)
7. Back Street Girl (afkomstig van de Britse persing van Between The Buttons)
8. Please Go Home (afkomstig van de Britse persing van Between The Buttons)
9. Mother’s Little Helper (afkomstig van de Britse persing van Aftermath)
10. Take It or Leave It (afkomstig van de Britse persing van Aftermath)
11. Ride On, Baby (niet eerder uitgebrachte outtake van Aftermath)
12. Sittin’ On A Fence (niet eerder uitgebrachte outtake van Aftermath)
Flowers verscheen later ook in Nederland en is enkele jaren geleden nog op cd uitgebracht. Meer informatie bij Bol:
1 Comment